Forskere får pris for undersøgelse af erhvervsuddannelser

Da Uddannelsesforbundet for første gang uddelte en pris, gik den til hele holdet af forskere på Center for Ungdomsforskning ved Aarhus Universitet. Det sker, fordi forskerne har fokus på mødet mellem lærer og elev.

Ungdomsforskerne fra Aarhus Universitet fik prisen, fordi de i deres undersøgelser af erhvervsuddannelserne ikke blot inddrager ledere og elever på skolerne, men også lærere og vejledere.

På Uddannelsesforbundets kongres fredag 18. november begrundede forbundets formand Hanne Pontoppidan pristildelingen:

"Vi har i de seneste år set en voldsom tendens til at bygge undersøgelser og konklusioner på interviews og undersøgelser hos den øverste skoleledelse og eleverne. Men dem med fingrene nede i fadet – lærerne, vejlederne og de pædagogiske ledere - bliver ikke spurgt eller taget med på råd. Her adskiller Center for Ungdomsforskning sig... Der er et utroligt stort behov for denne forskning, så vi er glade for at kunne være med til at støttet den"

I sin takketale sagde centerleder Noemi Katznelson blandt andet:

"Artikler i internationale tidsskrifter er det, man bliver anerkendt for i forskningsverdenen, men vi kæmper på CeFU for at holde os selv fast på at det, der virkelig betyder noget, er at lave forskning, som kan bruges til noget og af nogle - og det er denne pris en kæmpe anerkendelse af."

> Læs hele pressemeddelelsen fra Uddannelsesforbundet