Forskere bringer læring, etik og kultur til robotforskningen

Hvordan interagerer mennesker med robotter, hvilke betydninger får det for vores menneskelige relationer, og hvilke læreprocesser sætter det i gang? Disse spørgsmål er i fokus, når en gruppe forskere fra hele verden mødes til et tredages-seminar 25., 26. og 27. marts.

En gruppe forskere fra hele verden mødes til et tredages-seminar om robotter, læring, kultur og etik d. 25., 26. og 27. marts.

Robotter bliver ikke kun brugt til mekanisk arbejde i den industrielle sektor, men i stigende grad også på skoler og på voksenuddannelser såvel som i sundhedssektoren - fx i ældreplejen. Men der findes kun få empiriske undersøgelser af, hvordan robotter omdanner menneskelige relationer, og hvordan menneskelige relationer forvandler robotter. Seminarrækken, som afholdes på hhv. Københavns Universitet og Aarhus Universitet, Campus Emdrup, sætter netop fokus på menneskers interaktion med robotter.

Blandt talerne finder man bl.a. key note speakerne Jennifer Robertson og Lucy Suchman fra hhv. USA og Storbritannien. Jennifer Robertson forsker i japanske robotter og rejser en diskussion om de kulturelle aspekter, der er forbundet med robotteknologien - bl.a. hvorvidt der er forskel på vesterlandsk og japansk robotkultur. Lucy Suchman går i dybden med spørgsmålet ’Hvordan knytter mennesker sig til robotter’?

Hvad lærer vi af robotter?

Der er brug for, at vi forstår de processer, robotter sætter i gang hos os mennesker, og ikke mindst hvad robotter betyder for vores sociale relationer, mener professor og forskningsprogramleder Cathrine Hasse, som er en af hovedkræfterne bag seminarerne.

”Der er et stort behov for forskning i den humanistiske side af teknologianvendelse. Hvad sker der med os som mennesker, når vi anvender teknologi, der forandrer vores vaner, uddannelsessystemer, arbejdsliv og sågar menneskesyn? Og går de nye teknologier ind og forandrer vores måde at lære på?,” spørger hun.

Hun er især optaget af de læringsaspekter, der opstår, når robotter og mennesker interagerer.

”De kulturelle læringsprocesser, der opstår, når mennesker interagerer med robotter, er et uudforsket felt. Vores forskningsprogram er blandt de eneste, der sætter fokus på læring og kultur i forhold til robotteknologi. Det vil vi gerne markere med den her seminarrække, der fra forskellige vinkler belyser menneskers læreprocesser i interaktion med robotter,” siger Cathrine Hasse.

Skal robotter have rettigheder?

Et andet spørgsmål, der bliver rejst på seminarerne er, om robotter skal have rettigheder, fordi de bliver menneskelige at se på. Men det er ifølge Cathrine Hasse helt misforstået. For robotter er ikke mennesker, og derfor griber vi det helt forkert an, når vi forsøger at presse menneskelige rettigheder ned over teknologien, fastslår hun.

”Mennesker har det med at tillægge robotter, der ligner mennesker, menneskellige egenskaber. Vi kalder det technology in imagination. Generelt er der fantasiagtige forventninger og forestillinger om, hvad teknologien kan, som ikke stemmer overens med virkeligheden – technology in use,” forklarer Cathrine Hasse.

Etik og robotter

Mere interessant er det ifølge professoren at undersøge, hvilke etiske dilemmaer robotterne skaber, når vi mennesker interagerer med dem.

”Hvad gør robotterne ved vores sociale relationer? Og ved vores måde at behandle hinanden på? Hvis en lille dreng får det indtryk, at når han slår en robot i gulvet, så rejser den sig bare op igen uden nogle mén, kan han så gøre det samme med sin legekammerat?”, spørger Cathrine Hasse.

Tid og sted

Seminarerne afholdes d. 25., 26. og 27. marts på hhv. Købehavns Universitet og på Aarhus Universitet, Campus Emdrup og er åbne for alle.

Læs mere om seminarerne 25. 26 og 27. marts - program og tilmelding

Fakta

Forskningsprogrammet Fremtidsteknologi, kultur og læreprocesser på Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, er gået sammen med ROCA (Robot Culture and Aesthetics), Københavns Universitet om at planlægge og afholde seminarrække, der netop sætter fokus på menneskers interaktion med robotter.

Kontakt

Cathrine Hasse, professor ved Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet og leder af forskningsprogrammet Fremtidsteknologi, kultur og læreprocesser
E-mail: caha@dpu.dk; tlf.: 2323 3631

Stine Trentemøller, formidlingsansvarlig for forskningsprogrammet Fremtidsteknologi, kultur og læreprocesser, ved Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet