Pokémon GO rammer den rigtige cocktail

Pokémon GO hitter i Danmark. Andreas Lieberoth, adjunkt ved DPU, Aarhus Universitet, forsker i spilpsykologi og forklarer, hvorfor spillet er blevet så populært blandt både børn og voksne.

Først var der videospillene. Så var der trading-cards. Nu kan man hente en app og drage ud som Ash og opleve Pokémon-verdenen på egen krop. Forskellen på de nævnte spil er, at Pokémon Go ikke kun er for børn:

”Man har lavet et spil, som både appellerer til voksne og deres børn og får dem til at spille sammen. Det er i virkeligheden sensationelt”, fortæller Andreas Lieberoth, spilforsker og adjunkt ved DPU, Aarhus Universitet og tilknyttet Interacting Minds Centre (IMC).

En af grundene til, at spillet appellerer så bredt er, at forældrene – særligt gaming-mødre – forstår, hvad der foregår i Pokémon GO. Forældre kan ellers, ifølge Andreas Lieberoth, ofte have svært ved at følge med i, hvad deres børn laver bag en computerskærm, men det er ifølge ham noget helt andet med Pokémon GO, fordi det foregår i den virkelige verden.

Et virtuelt aspekt i den virkelige verden

Selv om Pokémon GO foregår i den virkelige verden, er der lagt et virtuelt aspekt indover. Det kalder man augmented reality.

”Augmented reality er idéen om, at man tager den virkelighed og kontekst, man befinder sig i og bygger noget teknologi ovenpå, så det giver en ekstra effekt”.

Det er ikke i sig selv et teknologisk nybrud, at man har gjort det, men folkene bag spillet har, ifølge spilpsykologen, fundet den helt rigtige dosis augmented reality, der får børn i alle aldre til at bruge spillet.

Spillet er en computerspilsversion af bowling

Baggrunden for dén succes skyldes ikke mindst, at spillet opfylder tre grundlæggende spilpsykologiske behov:

1.      Det får spilleren til at føle sig dygtig

2.      Det giver spilleren en følelse af autonomi

3.      Det opbygger relationer

Spillet har ramt den rigtige cocktail og er ifølge forskeren blevet en computerspilsversion af bowling. Begge spil er ingen nødvendigvis rigtigt gode til i udgangspunktet, men når man starter med at spille det, lærer man det hurtigt – og man spiller det sammen med andre.

”Spillet kræver ikke en gamer-mind, og det er en vigtig del af, at det er en succes. Noget af det, som er appetitligt ved Pokémon GO, er, at spillet ikke tvinger én til at forholde sig til en helt anderledes verden. Man forholder sig til den verden, man kender, men med lidt ekstra krymmel på, ” fortæller Andreas Lieberoth.

Yderligere information:

Andreas Lieberoth,
adjunkt og spilforsker ved Interacting Minds Center og DPU, Aarhus Universitet.

andreas@edu.au.dk

Mobil: +4525808859
Bedste Pokémon:
Hypno med 494 CP

Level:
10

Andreas Lieberoth har aldrig vundet en kamp, men bor til gengæld på en grund med et pokéstop.