Fem bud på fremtidens skole

Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 70 fra juni 2014 om fremtidens skole. Hvis det stod til dig, hvordan ville skolen så se ud i 2030? Asterisk har talt med fem forskere, der hver giver deres vision for fremtidens skole.

»MIN YDMYGE VISION er, at vi i 2030 har en bygningsmasse, hvor det basale er i orden. Det lyder måske som en klejn vision, men der er meget langt fra top til bund i kvaliteten af de skolebygninger, vi har i dag. Mange skolebørn har undervisning i rum, hvor luftkvaliteten er for dårlig, til trods for at vi ved, dårlig luftkvalitet nedsætter læringen markant. Mange skoler er gamle og nedslidte, og vi bør ikke have børn, der går rundt i forfaldne bygninger, for det sætter sig som en sanselig fornemmelse i dem.