Et slag for den stolte håndværker

Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 68 fra december 2013 om det gode håndværk. Snart vil samfundet skrige af mangel på dygtige håndværkere, lyder det fra politikere og erhvervsfolk. Asterisk har sat den ansete amerikanske sociolog Richard Sennett i stævne for at få svar på, hvad vi kan lære af godt håndværk, og hvorfor det har trange kår i et konkurrencestyret vidensamfund.

Kunne finanskrisen være undgået, hvis bankerne havde været styret af godt håndværk frem for jagten på den store gevinst? Ville pædagoger ranke ryggen af faglig stolthed, hvis hverdagen i daginstitutionerne var indrettet på det pædagogiske håndværks præmisser? Og ville det myldre med elever på erhvervsuddannelserne, hvis fremtidens tømrere og murere vidste, at vi alle kan lære af håndværkeren, hvordan vi bør arbejde – også de 60 % af en ungdomsårgang, der skal have en videregående uddannelse?