Efter Brexit: Danmark mister vigtig forskningspolitisk allieret

De europæiske universiteter frygter, at Brexit vil gå ud over forskningskvaliteten i hele Europa, og Danmark mister en vigtig allieret i kampen for forskningsmidler fra EU. Forskere fra Centre for Higher Education Futures (CHEF) ved DPU, Aarhus Universitet har sammen med forskere fra University College i London undersøgt stemningen på universiteterne i Europa efter briternes beslutning om at forlade EU.

Undersøgelsen af, hvilke forventninger de europæiske universiteter har til konsekvenserne af Brexit, er baseret på interview med akademiske medarbejdere, universitetsledere og politikere i 10 europæiske lande mellem april og november 2017.

Susan Wright, professor ved DPU, Aarhus Universitet og leder af Centre for Higher Education Futures, står bag den danske del af undersøgelsen:

"Følgerne af Brexit og den usikkerhed, det skaber, mærkes over hele Europa, og det kommer også klart til udtryk hos de danske akademikere og forskningspolitiske beslutningstagere. De påpegede, at britiske universiteter ofte leder og driver større forskningskonsortier, som danske forskere deltager i. Halvdelen af ​​Danmarks Horizon 2020-projekter (EU's støtteprogram for forskning og innovation) har britiske partnere, og de fleste internationale medforfattere til danske artikler kommer fra Storbritannien,” siger hun.

Fra dansk politisk hold ses Storbritannien ifølge Susan Wright som en værdifuld allieret i forskningspolitiske forhandlinger. Her har Danmark en interesse i, at EU's forskningsmidler målrettes forskning af høj kvalitet frem for udvikling af forskningskapacitet i lande med lavere kvalitet på forskningsområdet end i Danmark.

”Budskabet fra de danske universitetsledere var, at man fortsætter samarbejdet med briterne efter Brexit, men frygter et bureaukratisk mareridt. Og på forskerniveau var holdningen: "Lad os se resultaterne af Brexit-forhandlingerne, så finder vi nok en måde at fortsætte med at samarbejde på alligevel”,” siger Susan Wright.

Tyskland står stærkere

Rapporten om undersøgelsen viser bl.a., at europæiske forskere siden folkeafstemningen om Brexit er blevet mindre tilbøjelige til at søge britiske partnere som ledere i forskningsansøgninger. Nogle forskere er endda helt holdt op med at involvere britiske partnere i nye forskningsansøgninger.

Til gengæld ser det ud til, at de tyske universiteter står stærkere efter Brexit. Rapporten viser, at Tysklands rolle som de øvrige europæiske landes vigtigste forskningspartner vil blive styrket, fordi forskerne fremover vil vende blikket væk fra de britiske universiteter, når de søger samarbejdspartnere.

Ønske om fortsat samarbejde

På uddannelsesområdet bliver tabet af Storbritannien som partner set som et problem for lande, der i dag sender et stort antal studerende til de britiske universiteter. Mens omvendt lande, der selv tilbyder mange engelsksprogede uddannelser, ser en mulighed for at tiltrække flere internationale udenlandske studerende på briternes bekostning. På samme måde ser nogle lande Brexit som en mulighed for at ’kapre’ højt profilerede forskere og deres fondsbevillinger.

Der er dog en gennemgående stærk interesse i de europæiske lande i at finde nye måder at opretholde samarbejdet med de britiske kolleger på. Rapporten viser, at der en udbredt frygt på tværs af Europa for, at kvaliteten af ikke bare britisk, men europæisk forskning generelt vil falde som følge af Brexit. Og at det vil gå ud den europæiske forsknings omdømme.

Centre for Higher Education Futures (CHEF) er oprettet i samarbejde mellem DPU, Aarhus Universitet, og Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier, Aarhus Universitet.

Hent rapport

Higher education and Brexit: current European perspectives (pdf)

dpu.au.dk/chef

Jakob Williams Ørberg. koordinator for CHEF