DPU styrker det internationale samarbejde med 11 nye adjungerede professorer

Den 1. september tiltræder 11 internationalt anerkendte forskere som adjungerede professorer ved DPU.

Foto: Jesper Rais.

11 internationalt anerkendte forskere tiltræder 1. september 2020 som adjungerede professorer ved DPU, Aarhus Universitet. Samarbejdet med disse internationale kapaciteter skal bidrage til at styrke DPU's forskning i såvel dansk som international sammenhæng.

Styrkelse af den internationale profil har DPU arbejdet målrettet på de sidste fem år. Det betyder også, at DPU, Aarhus Universitet i dag ligger mellem de 50-100 bedste forsknings- og uddannelsesmiljøer i pædagogik og uddannelse i verden (målt på Education på QS World University Ranking-liste), og ambitionen er, at DPU skal helt frem i top 50.

"Samarbejdet med de 11 nye adjungerede professorer skal bidrage til DPU's ambition om internationalt samarbejde og udsyn til gavn for et højt niveau i pædagogisk forskning og pædagogisk praksis i Danmark," siger leder af DPU, Claus Holm og fortsætter:

”Jeg er begejstret for, at DPU udvikler sig til at være stadig mere internationalt orienteret og estimeret. For os drejer det sig helt elementært om, at vi gerne vil høre om, hvordan man gør andre steder i verden, og selvfølgelig også fortælle, hvordan vi gør. Det drejer sig hverken om at tro for meget på sine egne løsninger, eller for den sags skyld på andres. Men om en interessant og frugtbar udveksling, der kan gøre os klogere på udfordringer og løsninger inden for det pædagogiske felt.”