DPU-forsker får millionlegat til projekt om etnisk og social ulighed i videregående uddannelse

To DPU-lektorer var blandt modtagerne, da Carlsbergfondet 3. december uddelte legater. Felix Weiss modtog et ’Young Researcher Fellowship’ på knap 3,5 mio. kr. til et forskningsprojekt om sociale og etniske uligheder i det danske uddannelsessystem, mens DPU med Ditte Winter-Lindqvists forskningsophold i et af verdens førende forskningsmiljøer inden for børns udvikling og læring gennem leg styrker forskningen på dette område.

Felix Weiss

DPU-lektor Felix Weiss har modtaget legatet til projektet ‘Ethnic minorities in the Danish higher education system. A study on the intersection between ethnic and social inequalities with specific attention to written language skills’. Han skal undersøge, hvilke etniske uligheder, der eksisterer i det danske uddannelsessystem ift. at blive optaget på og gennemføre en videregående uddannelse.

Projektet skal se nærmere på, hvordan etnisk oprindelse og social baggrund krydser hinanden, og afdække, i hvilken grad de etniske uligheder i realiteten afspejler sociale uligheder. Samtidig skal projektet specifikt undersøge, hvilken rolle de studerendes skrivekompetencer spiller i den sammenhæng.

Carlsbergfondet har desuden tildelt DPU-lektor Ditte Winter-Lindqvist et forskningsophold ved ’the Conceptual PlayLab’ ved Monash University i Australien. ’The Conceptual PlayLab’ er et af verdens førende forskningsmiljøer i børns udvikling og læring gennem leg, og med legatet styrker DPU derfor forskningen inden for området børn og leg.

Ditte Winther-Lindqvists projekt har titlen: 'Supporting childrens play in Early Childhood Education and Care ECEC'.

Læs nyhed på Carsbergfondets hjemmeside:

Carlsbergfondet uddeler knap 300 millioner kroner til dansk grundforskning