Catalansk saglighed gør børn stille

Dansk pædagogik larmer. Hvor en catalansk daginstitution er præget af en rolig og saglig stemning, er den danske præget af børnenes personlighed og hjemlig hygge. Det kræver til tider høreværn, fortæller lektor ved DPU, Charlotte Palludan.

Jeg har brug for ro! Sådan står der på et lille skilt på døren ind til lektor Charlotte Palludans kontor på Institut for Pædagogik, DPU. Da jeg - efter aftale - forstyrrer roen for at interviewe Charlotte Paludan, bliver skiltet skiftet ud med et ’Holder møde’. "Så bliver vi ikke forstyrret", siger hun, mens hun sætter mobilen på lydløs, slukker computeren og sætter kaffen frem. Så er rammerne på plads og rummet renset for unødige forstyrrelser. Interviewet om ro i danske daginstitutioner kan begynde.