Ingen angst for elfenbenstårnet

Politikernes respekt for universiteter, akademikere og i særdeleshed akademisk teori er styrtdykket. Men dagtilbud, skoler og forvaltninger er afhængige af teoretisk velfunderede praktikere, eksperter og ledere – netop dem, som DPU uddanner. Læs DPU-leder Claus Holms velkomsttale til knap 1000 nye bachelor- og kandidatstuderende på DPU og se billeder fra studiestarten på campus i København.

Theodor W. Adorno, den tyske sociolog og leder af Institut für Sozialforschung i Frankfurt am Main, blev i 1969 af sine studerende afkrævet svar på, hvad hans teoretiske arbejde mon betød for praksis. Han svarede ved at ringe efter politiet for at få de aktivistiske og praksissultne studerende smidt på porten. Han forklarede sig senere om episoden i et interview i nyhedsmagasinet Der Spiegel, som fik overskriften: Ingen angst for elfenbenstårnet.

I Claus Holms velkomsttale kan du læse, hvorfor de nye DPU-studerende heller ikke behøver have angst for elfenbenstårnet - tværtimod.

Se billeder fra studiestart på Campus Emdrup i København