Aarhus Universitets logo
Den sociale ulighed slår stadig igennem, når unge i Europa skal vælge uddannelse. David Reimer, forsker ved DPU, Aarhus Universitet, har modtaget 15 millioner kr. fra Det Europæiske Forskningsråds Consolidator Grant til projektet ’EDUCHANGE’, der…
Arbejdet skal redde velfærden, lyder det fra regeringen, der derfor vil gøre uddannelsessystemet mere arbejdsmarkedsorienteret. Men hvordan gør man egentlig det? Og hvad stiller pædagogikken op i et samfund, der er optaget af at arbejde, alt imens…
Fra skoleåret 2026/27 indføres de nye Folkeskolens Nationale Færdighedstest, der skal erstatte de omdiskuterede nationale test. Børne- og undervisningsministeriet har udpeget Jeppe Bundsgaard, professor ved DPU, Aarhus Universitet, som medlem af den…
Trods 10 års inklusionsarbejde henviser vi i dag lige så mange til specialtilbud, som da inklusionsloven blev indført i 2012 med en målsætning om, at 96 % af alle børn skal deltage i den almene undervisning. I en ny bog ’Efter inklusionen’ kigger en…
Langvarigt bekymrende skolefravær, der også går under navnet skolevægring, er et stigende problem med mange årsager, men uden nemme løsninger. En ny forskningsoversigt fra DPU i e-bogsserien ’Pædagogisk indblik’ gennemgår den eksisterende…
DPU, Aarhus Universitet er partner i et nyt fælleseuropæisk projekt, der skal undersøge kønsulighed i politisk deltagelse og dannelse blandt unge i grundskolen. Forskningsprojektet G-EPIC skal føre til en international ’best practice’-værktøjskasse,…
Lektor Rikke Toft Nørgård, DPU, Aarhus Universitet står i spidsen for et nystiftet konsortium på tværs af Europa. Forskningsinstitutioner, kulturorganisationer og kreative industrier skal udvikle nye modeller for…
Den grønne omstilling står højt på dagsordenen blandt beslutningstagere i Det Blå Danmark. Det handler om brændstof og teknologi, men også om kultur, værdier og nye måder at organisere arbejdet på. Forskere fra DPU har som afslutning på et treårigt…
Hvilke elementer er det egentlig, der udgør pædagogisk og didaktisk kvalitet? Og hvordan kan vi måle og styrke kvaliteterne i vores dagtilbud og skoler og på lærer- og pædagoguddannelserne? Det undersøger vi nærmere i det nye nummer af Asterisk, hvor…
De er født af immigranter, men er vokset op og har gået i skole i Danmark. Nu er de selv blevet forældre, og deres engagement i deres børns skole- og fritidsliv vidner om, at de har et indgående kendskab til skolen og det danske samfund. Nyt…
Side 4 af 94
Få nyheder fra DPU om pædagogik og uddannelsesforskning og om kommende seminarer, konferencer og åbne forelæsninger.