Aarhus Universitets logo
DPU, Aarhus Universitet er partner i et nyt fælleseuropæisk projekt, der skal undersøge kønsulighed i politisk deltagelse og dannelse blandt unge i grundskolen. Forskningsprojektet G-EPIC skal føre til en international ’best practice’-værktøjskasse,…
Lektor Rikke Toft Nørgård, DPU, Aarhus Universitet står i spidsen for et nystiftet konsortium på tværs af Europa. Forskningsinstitutioner, kulturorganisationer og kreative industrier skal udvikle nye modeller for…
Den grønne omstilling står højt på dagsordenen blandt beslutningstagere i Det Blå Danmark. Det handler om brændstof og teknologi, men også om kultur, værdier og nye måder at organisere arbejdet på. Forskere fra DPU har som afslutning på et treårigt…
Hvilke elementer er det egentlig, der udgør pædagogisk og didaktisk kvalitet? Og hvordan kan vi måle og styrke kvaliteterne i vores dagtilbud og skoler og på lærer- og pædagoguddannelserne? Det undersøger vi nærmere i det nye nummer af Asterisk, hvor…
De er født af immigranter, men er vokset op og har gået i skole i Danmark. Nu er de selv blevet forældre, og deres engagement i deres børns skole- og fritidsliv vidner om, at de har et indgående kendskab til skolen og det danske samfund. Nyt…
Hvad skal vi forstå ved mistrivsel blandt små børn, hvordan får vi øje på den, og hvordan kan dagtilbud arbejde pædagogisk med at forebygge den? En ny forskningsoversigt fra DPU i serien Pædagogisk indblik stiller skarpt på en vigtig opgave for…
Lektor Maja Hojer Bruun har netop fået en Sapere Aude bevilling fra Danmarks Frie Forskningsfond. I alt 6,18 mio. kroner går til projektet, der undersøger anvendelsen af kunstig intelligens til at understøtte eksperters og professionelle…
Lars Geer Hammershøj fra DPU forsker i børns leg og har senest redigeret bogen ”Legekunst - Leg, dannelse, kunst og kultur i dagtilbud” fra forlaget Samfundslitteratur. Han har netop modtaget Jørn Møllers Legepris i anerkendelse af sin forskning.
Flere og flere danske børn mistrives. Det har kastet ny aktualitet over den pædagogisk psykologiske rådgivning (PPR), der i disse år skifter målsætning fra udredning til forebyggelse. I en ny undersøgelse fra DPU, Aarhus Universitet peger PPR-lederne…
Hvad vil det sige at være kønsklog? Og hvordan kan man arbejde med køn i skolen, så børnene ikke begrænses af myter om pige- og drengefag? En ny folder og podcast fra DPU peger på nye muligheder i arbejdet med at fremme diversitet og give eleverne…
Side 2 af 92
Få nyheder fra DPU om pædagogik og uddannelsesforskning og om kommende seminarer, konferencer og åbne forelæsninger.