Aarhus Universitets logo
Anbragte børn og unge hører til blandt de mest udsatte, og de klarer sig dårligere end deres jævnaldrende i skolen. Et mindretal af dem består folkeskolens afgangseksamen efter 9. klasse og kommer videre i uddannelsessystemet, men rigtig mange får et…
Når skoledagen er slut, søger mange danske børn og unge mod deres lokale fritids- eller ungdomsklub. Her kan de kaste sig ud i kreative aktiviteter, få hjælp til lektierne eller blot hænge ud med vennerne og føle sig trygge imens. Den nye…
Spisepausen i skolen handler om meget mere end bare den mad, der er i madpakken eller på tallerkenen. Den er i lige så høj grad en social aktivitet, der styrker trivsel og fællesskab i klasserne. DPU-forsker står bag den undersøgelse, som…
Hvert forår giver Danmarks Frie Forskningsfond støtte til lovende og originale ideer på tværs af alle videnskabelige grene, og i år der er der to DPU-forskere blandt modtagerne. DPU-lektor Helene Ratner skal undersøge, hvordan digitale læremidlers…
Med en kvart million visninger blev ’Psyke & Logos’ det mest læste tidsskrift i 2020 på tidsskrift.dk, som drives af Det Kongelige Bibliotek. DPU-forskerne Charlotte Mathiassen og Anne Maj Nielsen er med i redaktionen, og da ’Psyke & Logos’ læses af…
Velkommen til det nye Asterisk. Magasinet fra DPU, Aarhus Universitet formidler stadig forskning om pædagogik og uddannelse. Men vi har sagt farvel til papiret og gjort magasinet digitalt. I det nye nummer retter vi blikket mod den moderne familie.…
Når danske elever i 5. – 9. klasse i disse uger vender tilbage til skolen, har mange af dem mistet modet eller er blevet mistroiske over for deres kammerater. Skolerne bør derfor fokusere på trivsel og rydde skemaet i starten for at give plads til…
Når danske elever efter påske i stor stil vender tilbage til skolen, kommer langt mere af undervisningen end normalt til at foregå udendørs. Men corona-nødundervisning er ikke kun en nødløsning. Den nye forskningsoversigt i DPU og NCS’ e-bogsserie…
Pædagogmedhjælpere deltager mere aktivt og målrettet i det pædagogiske arbejde og får større faglig selvtillid, hvis pædagoger og pædagogmedhjælpere i dagtilbud samarbejder mere. Det viser et forsknings- og udviklingsprojekt fra DPU, Aarhus…
Nedlukningerne har forstærket de sociale uligheder i skolen markant, og mange unge mistrives både socialt og fagligt. Den gruppe af unge, som i foråret faktisk krediterede på onlineundervisningen, har med den anden nedlukning også passeret en…
Side 10 af 95
Få nyheder fra DPU om pædagogik og uddannelsesforskning og om kommende seminarer, konferencer og åbne forelæsninger.