DPU

Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Nyheder

03.05.2021 |

Nyt Asterisk: Længe leve familien!

Velkommen til det nye Asterisk. Magasinet fra DPU, Aarhus Universitet formidler stadig forskning om pædagogik og uddannelse. Men vi har sagt farvel til papiret og gjort magasinet digitalt. I det nye nummer retter vi blikket mod den moderne familie. Hvad består den af? Og hvor er den på vej hen?

08.04.2021 |

Skolegenåbning: Socialt og mentalt reparationsarbejde bør rydde skemaet

Når danske elever i 5. – 9. klasse i disse uger vender tilbage til skolen, har mange af dem mistet modet eller er blevet mistroiske over for deres kammerater. Skolerne bør derfor fokusere på trivsel og rydde skemaet i starten for at give plads til socialt og mentalt reparationsarbejde. Sådan lyder en af anbefalingerne til skolegenåbningen fra…

Foto: Mikal Schlosser

25.03.2021 |

Naturoplevelser løfter skoleelevers udbytte af naturfag

Når danske elever efter påske i stor stil vender tilbage til skolen, kommer langt mere af undervisningen end normalt til at foregå udendørs. Men corona-nødundervisning er ikke kun en nødløsning. Den nye forskningsoversigt i DPU og NCS’ e-bogsserie ’Pædagogisk indblik’ omhandler de didaktiske og pædagogiske gevinster, der kan være ved at bruge…

22.02.2021 |

Styrket samarbejde mellem faggrupper øger kvaliteten i dagtilbud

Pædagogmedhjælpere deltager mere aktivt og målrettet i det pædagogiske arbejde og får større faglig selvtillid, hvis pædagoger og pædagogmedhjælpere i dagtilbud samarbejder mere. Det viser et forsknings- og udviklingsprojekt fra DPU, Aarhus Universitet.

18.02.2021 |

Ungdomsliv i en coronatid – smertegrænsen er nået

Nedlukningerne har forstærket de sociale uligheder i skolen markant, og mange unge mistrives både socialt og fagligt. Den gruppe af unge, som i foråret faktisk krediterede på onlineundervisningen, har med den anden nedlukning også passeret en smertegrænse. Det påpeger forskerne bag et omfattende DPU-forskningsprojekt om ungdomslivet under Corona.

18.01.2021 |

Inklusion: Giv eleverne indflydelse på undervisningen!

Ved at inddrage eleverne og give særligt de elever, der er svære at nå, indflydelse på undervisningen, kan lærere støtte flere børn i at deltage i undervisningen. Sådan lyder det fra inklusionsforsker på DPU Lotte Hedegaard-Sørensen. Hun har stået i spidsen for det europæiske forskningsprojekt Reaching the Hard to Reach, der bringer nye indsigter…

Viser resultater 1 til 6 ud af 1221

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste