DPUs dansende dimittender er klar til en limbo-tid

Vi ville så gerne have sagt tillykke til årets knap 600 nye DPU-kandidater med taler og bobler på campus, som det hører sig til. Det kan vi desværre ikke pga. COVID-19. Men traditionen tro holder institutleder Claus Holm en dimittendtale, som I kan se og høre her - ligesom I kan læse studieleder Eva Silberschmidt Vialas ord til farvel.

Foto: franckreporter

Se dimittendtale af Claus Holm, leder af DPU, Aarhus Universitet:

Læs talen (pdf)

Eva Silberschmidt VialaFarvel og tak

Tale af Eva Silberschmidt Viala, studieleder og viceinstitutleder for uddannelse ved DPU, Aarhus Univeritet

Kære dimittender fra DPU

Stort tillykke til jer alle med kandidatgraden. Forårets specialeproces blev for flere af jer i den grad forstyrret af COVID 19-nedlukningen, der gjorde afslutningen på jeres kandidatuddannelse noget anderledes. Adgangen til specialepladser og biblioteket blev lukket, det blev betydeligt vanskeligere at indsamle empiri, og vejledermøderne blev virtuelle. Alligevel er I nået i mål og er lykkedes med at aflevere speciale. Tillykke!

Som den første specialeårgang fik I også mulighed for at besvare en specialeevaluering. Jeg kan fortælle, at ca. 290 af jer har svaret, og det har givet os relevant indsigt og brugbar viden, som er blevet drøftet i både uddannelses- og studienævn. Vi er glade for, at 4 ud af 5 har været meget tilfredse eller tilfredse med deres samlede studieforløb på DPU. Men vi har også bidt mærke i, at flere af jer har savnet et fagligt og/eller socialt fællesskab i specialeperioden. Uddannelses- og studienævn har derfor drøftet, hvordan vi kan sikre, at det næste hold af specialestuderende, der starter til februar, får adgang til flere fællesskaber.

Jeg håber, at jeres kandidatuddannelse har givet jer nye relevante kompetencer og faglige indsigter, der vil åbne for nye og spændende muligheder i (arbejds-)livet. At I er blevet udfordret til at tænke nyt, har fået mod til at sætte jeres viden og faglighed i spil på nye måder og er klar til at gøre en forskel i en verden, hvor pædagogik og læring næppe har været vigtigere, end det er i dag.

Inspiration og sparring fremover

Selvom jeres tid på DPU for nu er slut, så husk, at der fortsat er inspiration og sparring at hente hos os: