De første kandidater i uddannelsesvidenskab klar til at rykke ud i vidensamfundet

Da DPU, Aarhus Universitet, for nylig fejrede årets færdiguddannede kandidater, var der for første gang cand. soc.’er i uddannelsesvidenskab med til dimissionsfesten. Læs institutleder Claus Holms dimissionstale: Læring som duelig livsform.

DPU afholdt 30. oktober og 6. november dimissionsfest i hhv. Emdrup i København og i Aarhus for 759 nye kandidater, der alle har afsluttet deres uddannelse på DPU inden for det seneste år.

De 34 kandidater i uddannelsesvidenskab var med på det første hold, da DPU lancerede sin nye kandidatuddannelse i 2013, og de får en vigtig rolle i et vidensamfund, der bygger på livslang uddannelse og kompetenceudvikling.

"Jeg lykønsker jer naturligvis med, at I nu hver især er blevet eksperter i pædagogik og uddannelse indenfor bestemte faglige felter. Men jeg lykønsker også det danske samfund med, at I som dimittender fra DPU, Aarhus Universitet, anno 2015, vil gøre landet rigere på professionelle personer, der er godt rustet til at hjælpe det danske samfund med at udvikle læring som livsform", sagde Claus Holm, institutleder på DPU, til dimissionsfesten i Aarhus.

Dobbelt blik på uddannelse

Blandt dimittenderne var landets første kandidater i uddannelsesvidenskab – 34 i alt. Ifølge afdelingsleder for Uddannelsesvidenskab på DPU, lektor Pia Bramming, forlader de nu universitetet med vigtig specialviden:

”Vi uddanner kandidater, der understøtter Danmarks omfattende uddannelsesindustri på alle niveauer. Kandidaterne i uddannelsesvidenskab kan løfte det danske vidensamfund gennem deres dobbelte blik på uddannelse. På den ene side har de blik for de menneskelige, dannelsesmæssige, pædagogiske og didaktiske dimensioner af uddannelse.  På den anden side har de blik for de samfunds- og styringsmæssige funktioner, der er forbundet med at udvikle og drive uddannelse, både nationalt og globalt,” siger hun.

De nye kandidater i uddannelsesvidenskab er nu klædt på til en bred vifte af jobs i såvel den offentlige som den private sektor, mener Pia Bramming.

”På det offentlige jobmarked kan de gå ind i alle de funktioner, der er med til at drive uddannelse. F.eks. som uddannelseskonsulenter i kommunerne eller ’back-office’ på universiteter, professionshøjskoler, erhvervsuddannelser og gymnasier. På det private jobmarked kan de især gå ind i HR-funktioner, hvor de kan bidrage til kompetenceudvikling i praksis samt udvikle og understøtte lærings- og uddannelsesforløb på en større skala,” siger hun.

Fremtidsinvestering gav drømmejob

Anette Sønderby blev den allerførste kandidat i uddannelsesvidenskab. Med sin baggrund som sygeplejerske har studiet kvalificeret hende til et drømmejob som kvalitets- og udviklingsansvarlig i Akutafdelingen i Hospitalsenheden Vest i Region Midtjylland – et job hun fik, allerede inden hun afleverede sit speciale.

”Jeg ville gerne arbejde fuldtids med uddannelse, udvikling og læring, og det krævede en master- eller en kandidatuddannelse. Den nye uddannelse i uddannelsesvidenskab indeholdt det jeg søgte – perspektiver på uddannelse i det komplekse samspil mellem samfund, institution og individ. Blandingen at de forskellige fagretninger på uddannelsen var i min optik genial! Jeg valgte derfor at sige mit gode faste arbejde op for at investere i min fremtid”, siger hun.

• Læs interview med Anette Sønderby

DPU udbyder kandidatuddannelser i

• Didaktik – Dansk
  • Didaktik - Matematik
  • Didaktik – Materiel kultur
  • Didaktik - Musikpædagogik
  • Generel pædagogik
  • Uddannelsesvidenskab
  • Pædagogisk psykologi
  • Pædagogisk antropologi
  • Pædagogisk sociologi
  • Pædagogisk filosofi
  • Master in Anthropology of Education and Globalisation

Kandidatuddannelsen i uddannelsesvidenskab blev første gang udbudt i 2013.
Bacheloruddannelsen i uddannelsesvidenskab blev første gang udbudt 2010.

• Claus Holm, institutleder DPU, Aarhus Universitet
  • Eva Viala, studieleder og viceinstitutleder. DPU, Aarhus Universitet
  • Pia Bramming, lektor og afdelingsleder, Afdeling for Uddannelsesvidenskab, DPU, Aarhus Universitet