Pædagogisk ledelse i en læringsmålstyret skole?

Seminar og bogpræsentation på DPU i anledning af udgivelsen af Pædagogisk ledelse i en læringsmålstyret skole?

Oplysninger om arrangementet

Mandag 6. juni 2016,  kl. 15:30 - 17:30

DPU, Aarhus Universitet, lokale A401, Tuborgvej 164, 2400 København NV

Skoleledelse er mere end nogensinde blevet placeret midt i et uddannelsespolitisk kampfelt. Med skolereformen er folkeskolen splittet mellem neoliberal uddannelsesøkonomi og pædagogisk ansvar. Skoleledelserne skal derfor balancere mellem hensyn til den globale konkurrence på læringsresultater og hensyn til skolens formål: elevernes demokratiske dannelse. Den udfordring  tages nu op i en ny bog ” Pædagogisk ledelse i en læringsmålstyret skole?” af Lejf Moos fra DPU, Aarhus Universitet.

Den 6. juni er der oplæg og diskussion om en række af bogens centrale pointer med et seminar og bogpræsentation ved DPU

Oplægsholdere:

• Lejf Moos, lektor ved DPU, Aarhus Universitet.
  • Claus Hjortdal,  formand for Skolelederforeningen.

Inden programmet – fra kl. 15.00 - vil der være registrering og kaffe. Her får alle deltagere et eksemplar af bogen. Efter præsentationen byder vi på lidt vin.

Om bogen

Pædagogisk ledelse i en læringsmålstyret skole? Beskriver hvordan forskellige dagordener kæmper om dominansen af og i skolen: En lærings- overfor en dannelsesdiskurs. De har forskellige begrundelser og betydning for skolens og skoleledelsens refleksioner og praksis på mange områder: Forståelsen af skolens formål, styringen af skolen som en del af den globale økonomi, ledelse i relation til klassen og undervisningen, klasseledelse, ledelse af læring og lærere og skolen som organisation.

Bogen analyserer de dominerende ledelsesdiskurser – deres baggrund og virkninger – og kaster et nyt lys over de forventninger, vilkår og muligheder, som skoleledere må leve med. Forfatteren giver ikke løsningerne, men diskuterer præmisserne.

Pris og tilmelding

Deltagelse: 315,- (inkl. et eksemplar af bogen)