Vær opmærksom på, at informationen på denne side om Master i Ledelse af uddannelsesinstitutioner kun er gældende for studerende, der allerede er i gang med uddannelsen. Gå til siden om Master i uddannelsesledelse.
På Masteruddannelsen i ledelse af uddannelsesinstitutioner (MLU) bliver du undervist af en række af landets førende forskere inden for uddannelsesledelse.
Med en MLU i bagagen får du viden om og perspektiv på, hvordan du som uddannelsesleder kan agere midt imellem politiske reformer, høje samfundsmæssige forventninger til uddannelse og de konkrete udfordringer i hverdagen.
Helene Gad Ratner
Koordinator på Master i ledelse af uddannelsesinstitutioner
Formålet med masteruddannelsen i Ledelse af Uddannelsesinstitutioner er, at deltagerne bliver i stand til at analysere egen praksis, dilemmaer og forandringsprocesser - for derigennem at kunne agere som strategiske ledere i et uddannelsessystem, der er præget af forskellige former for styring, beslutningsprocesser, faglige discipliner og rationaler.
Uddannelsen retter sig mod ledere, konsulenter og førledere i og af uddannelsesinstitutioner og andre institutioner med pædagogiske opgaver.
Det kan både være på institutions- og forvaltningsniveau og i kommunalt, statsligt og privat regi - fx:
På modulet fokuseres på generelle strømninger, som sætter nye betingelser for ledelse af uddannelsesinstitutioner og påvirker uddannelsesinstitutionernes kernerelationer. Der er således vægt på en historisk forståelse af de aktuelle tendenser inden for uddannelse, læring og ledelse.
Der lægges vægt på at genfinde de generelle tendenser i hverdagens relationer og at give deltagerne bedre sprog for de forandringer, tiltag og paradokser, som de pædagogiske institutioner udsættes for og deltager i.
I undervisningen fokuseres på:
I dette modul skifter blikket fra at være "udefra og ind" til at være "indefra og ud". Den enkelte organisation gøres til omdrejningspunkt, og verden iagttages gennem organisations- og ledelsesteoretiske briller og i et handlingsperspektiv.
Der rejses spørgsmål som "hvad kan vi ændre på?", "hvilke værktøjer og muligheder har vi til rådighed?", "hvordan kan vi håndtere ledelsesdilemmaer?", "hvordan kan vi formulere problemstillinger, så vi kan gøre brug af konsulenter til at løse dem?", "hvordan indgår vi på en konstruktiv måde i forhandlinger, der rækker ud over vores fagfelt?".
I undervisningen fokuseres på:
Imellem samlingerne arbejdes med cases, der diskuteres på e-learning, der arbejdes i arbejdsgrupper, og der gives vejledning.
Igen skifter perspektivet, denne gang fra at have organisationen som helhed til at have fokus på det enkelte styringsværktøj og intervention.
Hverdagen i uddannelsesinstitutioner er præget af en jungle af styringsværktøjer, fra budgetter over virksomhedsplaner til teamsamtaler og elevplaner. Ofte præsenterer hvert styringsværktøj sig som selvfølgelig løsning - men styringsværktøjer er ikke uskyldige løsninger, idet de ændrer deres omgivelser og betingelserne for ledelse.
Styringsværktøjerne fungerer og indgår desuden i institutionens pædagogiske praksis på forskellig vis, ligesom ethvert værktøj producerer blinde vinkler og modstand på særlige måder. I modulet lægges op til en eksperimenterende tilgang til egen praksis, så det bliver muligt at lege med hverdagens dilemmaer og krydspres og dermed åbne for nye vinkler, indsigter og handlemuligheder.
Det ene mål med modulet er således at anlægge et strategisk blik på valg og brug af nogle af de centrale styringsværktøjer. Det andet mål med modulet er at lægge op til en eksperimenterende tilgang med forskellige former for intervention og måder at håndtere dilemmaer og krydspres på.
I undervisningen fokuseres på:
På dette modul arbejder deltagerne individuelt eller i grupper på indtil tre med en masterafhandling. Arbejdet med masterafhandlingen understøttes med seminar- og vejledningsaktiviteter.
Adgang til uddannelsen forudsætter, at ansøgeren har:
I vurderingen af, hvilke adgangsgivende uddannelser, der kan komme på tale, er det afgørende, at uddannelserne har et indhold af ledelsesmæssig, pædagogisk, psykologisk, organisatorisk samt øvrig samfundsvidenskabelig teori.
Uddannelsen - eller enkelte af dens moduler - kan evt. foregå på engelsk og dele af litteraturen må forventes at være på engelsk, hvorfor gode engelskkundskaber er en nødvendig forudsætning. Ved studiestart forventes de studerende desuden at være i stand til at læse faglitteratur på norsk og svensk.
Herudover mindst 3 års relevant erhvervserfaring, herunder erfaring med ledelsesopgaver, efter gennemført adgangsgivende uddannelse.
På grundlag af individuel vurdering kan der dispenseres fra adgangsbetingelserne, hvis det skønnes, at du har tilsvarende uddannelsesmæssige forudsætninger for at kunne gennemføre uddannelsen. Der kan derimod ikke dispenseres fra kravet om 2 års relevant erhvervserfaring.
Opfylder du ikke de formelle adgangskrav, bør du kontakte Efter- og videreuddannelse, Arts Studier
I studieordningen kan du læse mere om de enkelte moduler, om adgangskrav og eksamensformer, og om hvilke kompetencer du opnår.
Uddannelsen hører under Studienævnet for DPU under Arts.
For generelle regler og bekendtgørelser vedr. masteruddannelser se Regler og bekendtgørelser.
På de fleste uddannelser kan du søge om optagelse to gange om året. I foråret (frist 2. maj) kan du søge optagelse på enten hele uddannelsen eller på modul 1 eller 3. I efteråret (frist 15. november) kan du søge optagelse på modul 2 eller 4. Modul 4 er masterprojektet, og det kan du kun blive optaget på, hvis du har bestået de tre foregående moduler.
På nogle uddannelser er der kun mulighed for optagelse på hele uddannelsen, ikke på enkeltmoduler. Enkelte uddannelser har andre ansøgningsfrister.
I faktaboksen (Fakta om uddannelsen) kan du se, hvornår den næste ansøgningsfrist er, samt hvad der udbydes, og fx om du kan søge om optagelse på hele masteruddannelsen eller enkeltmoduler.
De fleste uddannelser skal søges via det digitale ansøgningssystem DANS, hvor du sender din ansøgning direkte i systemet. Enkelte uddannelser skal du dog stadig søge via ansøgningsskema. Du ser i faktaboksen, hvordan du søger optagelse på uddannelsen.
Sammen med din ansøgning skal du vedlægge/uploade kopi af eksamensbeviser og en beskrivelse af anden uddannelse eller andre relevante kvalifikationer.
Du skal også vedlægge/uploade dokumentation for to års relevant erhvervserfaring* (fx arbejdsgivererklæring eller kopi af ansættelsesbevis eller lønseddel). Har du inden for de seneste 3 år søgt om optagelse på en af vores efter- og videreuddannelser, behøver du ikke vedlægge/uploade den samme dokumentation igen.
Alle dine bilag skal være mærket med dato, navn og CPR-nummer.
Skal du ikke søge via det digitale ansøgningssystem, skal du i stedet sende ansøgningsskemaet til:
6 uger efter ansøgningsfristens udløb modtager du svar på din ansøgning
Universitetet har ret til at aflyse et kursus eller udbudt undervisning efter ansøgningsfristens udløb. Fx i tilfælde af for få tilmeldte.
Universitetet registrerer persondata, adgangsgrundlag samt resultatet af universitetets behandling af ansøgningen. Behandling af personoplysninger sker efter Aarhus Universitets regler
Deltagerbetalingen er per modul og ses i faktaboksen. Deltagerbetaling ved universitetets efter- og videreuddannelser pålignes ikke moms.
Deltagerbetalingen opkræves forud for semesterstart. Betalingen dækker omkostninger til undervisning, 3 eksamensforsøg pr. disciplin og administration. Der kan udover deltagerbetalingen være udgifter til undervisningsmateriale.
Deltagerbetalingen giver dig ret til at følge undervisningen i det semester, du er optaget i. Hvis du ønsker at deltage i det samme undervisningsforløb igen senere, skal du indsende en ny ansøgning om optagelse, og der vil blive opkrævet deltagerbetaling igen. En ny deltagerbetaling giver ikke flere eksamensforsøg, og du kan derudover ikke gå til eksamen i et allerede bestået fag.
Du får først eksamensret, når din deltagerbetaling er registret i vores system.
Statstilskuddet til deltidsuddannelse fastsættes i finansloven for et år ad gangen. Aarhus Universitet tager forbehold for eventuelle justeringer af deltagerbetalingen.
Hvis du ønsker at afmelde dig fra et uddannelsesforløb, skal du afmelde dig skriftligt til administrationen på Efter- og Videreuddannelse, Arts. Du afmelder dig ved at sende en mail til: evu.arts@au.dk.
Medmindre andet fremgår af dit optagelsesbrev, kan du få deltagerbetalingen refunderet, hvis vi modtager din skriftlige afmelding inden første undervisningsgang og senest 1. september ved undervisning i efterårssemestre og senest 1. februar ved undervisning i forårssemestre. Efter undervisningen er startet, er det ikke længere muligt at få refunderet din deltagerbetaling.
Spørgsmål vedrørende ansøgningsprocedure, adgangskrav, betaling, valg af uddannelse eller andet i forhold til valg og gennemførelse af en masteruddannelse:
Efter- og Videreuddannelse, Arts Studier
Tlf.: 8716 1097
E-mail: evu.arts@au.dk
Spørgsmål om uddannelsens faglige indhold:
Frem til 29. februar 2020:
Mie Plotnikof
Fra 1. marts:
Uddannelseskoordinator Helene Gad Ratner