Ledelseskompasset er udviklet med udgangspunkt i den canadiske skoleledelsesforsker Michael Fullans model for forandringsledelse og kan assistere skoleledelser i at arbejde systematisk med forandringsledelse i skolen.
Tænketeknologiske spørgsmål til at arbejde med felterne i kompasset
Feltet det moralske kerneformål
Hvad vil det moralske kerneformål være i jeres skoleorganisation, og hvordan spiller det sammen med de organisationsforandringer, I er i gang med? Hvilke andre kerneformål kunne I have valgt? Hvilke moralske goder bygger kerneformålet på, og hvilke har I valgt fra?
Hvad er kerneformålet med forandringen i relation til elevernes læring og trivsel?
Hvordan definerer ledelsen ”det gode”, som forandringen skal realisere? Hvordan leder ledelsen på medarbejdernes forpligtelse og indmeldelse i relation til kerneformålet?
Hvordan kan I indbygge en løbende etisk forholden jer til jeres moralske kerneformål og den organisatoriske
Feltet forandringsforståelse
Hvordan vil denne forandring påvirke organisationens medlemmer, ikke mindst i følelsesmæssig retning? Hvor kan der opleves stakåndethed, og hvor kan der fornemmes engagement og energi i forhold til forandringstiltag?
Hvad kan hvem henholdsvis miste og vinde ved forandring?
Hvilke reaktioner kan ledelsen forvente af deltagerne i forandringen?
Hvordan kan modstand redefineres som en kilde til viden om forandringens betydning for deltagerne?
Hvilke behov og muligheder for ledelse skaber disse reaktioner?
Feltet relationer og relationsskabelse
Hvordan arbejder ledelsen med at skabe forandring gennem at styrke relationer og opmærksomhed på andre afdelinger, teams, faggrupper og personer som ressourcer i organisationen?
Hvilke (nye) relationer får betydning i disse processer, og hvordan kan disse udvikles og styrkes med henblik på at skabe professionelle læringsfællesskaber?
Hvilke skyggesider og ikke-intenderede effekter kan det være hensigtsmæssigt at forholde sig ledelsesmæssigt til?
Feltet videns- og kapacitetsopbygning
Hvordan skabes og organiseres konkrete fysiske, mentale og virtuelle rum for fælles faglig udvikling og videndeling i relation til forandringen?
Hvordan organiseres praksisser og rum med henblik på at skabe relationer og mødesteder i organisationen, der forpligter på videnskabelse og videnanvendelse i fællesskab? Hvad vil vidensopbygning og videndeling sige i jeres skoleorganisation?
Hvilke forandringer giver det i forhold til de givne professionsidentiteter? Hvilke kulturelle forandringsprocesser medfører det? Hvilke affektive registre sætter det i gang?
Feltet skabelse af sammenhængskraft
Hvordan organiserer ledelsen sammenhænge mellem igangværende forandringsprocesser?
Hvordan sammentænkes de fire forudgående dimensioner med henblik på at skabe en balance mellem forstyrrelse og ligevægt i organisationen?
Læringscentreret skoleledelse
Helle Bjerg og Dorthe Staunæs:
Læringscentreret skoleledelse - tænketeknologier til forskningsinformeret skoleledelse