Projektet belyser studerendes prioriteter og valg i lyset af den europæiske Bolognaproces (1999) og de efterfølgende danske studiereformer. Projektet adresserer særligt studiefremdriftsreformen (2014) og dens teknologier og incitamenter.
Forskningsspørgsmål
Tværgående optikker
Empirisk grundlag
Analytisk ramme
Projektet kombinerer policyanalyse, feltarbejde og interview samt kvantitative spørgeskemadata. Interview og feltarbejde finder sted blandt studerende på udvalgte universitetsuddannelser i Danmark. Spørgeskemaundersøgelserne udmøntes dels i form af lokale pilotundersøgelser ved de pågældende uddannelser, dels i form af en landsdækkende spørgeskemaundersøgelse. Undersøgelsen perspektiveres med et internationalt udsyn med særlig fokus på situationen i England, hvor kravet om arbejdsmarkedsrelevant kompetenceudvikling har været gældende i en længere årrække.
Tidsplan
Projektet løber fra efteråret 2013 til efteråret 2016 og er forankret ved Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) under Aarhus Universitet, hvor det indgår i forskningsprogrammet Education, Policy and Organisation in the Knowledge Economy, EPOKE.
Finansiering
Projektet er støttet af Forskningsrådet for Kultur og Kommunikation (FKK) og medfinansieret af Aarhus Univerisitet (DPU).
Den ovenstående beskrivelse er en re-fokusering af den oprindelige projektansøgning, da den tidligere udmeldte fleksibiliseringsdagsorden efter projektstart er blevet afløst af den såkaldte studiefremdriftsreform, der fokuserer på gennemførelseshastighed frem for friere og flere valgmuligheder for studerende.
Læs den oprindelige projektbeskrivelse