Projektbeskrivelse

Mere om projeket

Projektet belyser studerendes prioriteter og valg i lyset af den europæiske Bolognaproces (1999) og de efterfølgende danske studiereformer. Projektet adresserer særligt studiefremdriftsreformen (2014) og dens teknologier og incitamenter.

Forskningsspørgsmål

• Er den mål- og styrede uddannelsestækning (som har dannet grundlag for universiteternes studieordninger siden 2003) med til at motivere de universitetsstuderende, højne gennemførslen og gøre dem mere ansvarlige?
  • Hvad betyder de senest tilkomne krav om hurtig fremdrift og arbejdsmarkedsrelevant kompetenceudvikling (studiefremdriftsreformen 2014) i den forbindelse?
  • Og hvordan forholder det sig til internationale undersøgelser vedr. kombinationen af målstyring og krav om hurtigere gennemførelse?

Tværgående optikker

• Hvad udpeger studerende selv som vigtigt og relevant i rollen som universitetsstuderende?
  • Hvad motiverer studerendes (dagligdags såvel som langsigtede) prioriteter og valg under studiet?
  • Hvilke faktorer (rammevilkår og stukturer) italesætter studerende selv som betydende for deres prioriteter og valg?

Empirisk grundlag

• Fokusgruppe- og studielederinterview samt mindre spørgeskemaundersøgelser (pilotundersøgelser for den landsdækkende undersøgelse) ved en naturvidenskabelig (DIKU, KU) og to humanistiske uddannelser (SAXO og INNS, KU efteråret 2013-2016).
  • Landsdækkende spørgeskemaundersøgelse blandt studerende ved samtlige 8 universiteter i Danmark (udsendt i april 2015).
  • Review af internationale erfaringer med Bolognaprocessen (samarbejde med Oxford University, foråret 2016).

Analytisk ramme

Projektet kombinerer policyanalyse, feltarbejde og interview samt kvantitative spørgeskemadata. Interview og feltarbejde finder sted blandt studerende på udvalgte universitetsuddannelser i Danmark. Spørgeskemaundersøgelserne udmøntes dels i form af lokale pilotundersøgelser ved de pågældende uddannelser, dels i form af en landsdækkende spørgeskemaundersøgelse. Undersøgelsen perspektiveres med et internationalt udsyn med særlig fokus på situationen i England, hvor kravet om arbejdsmarkedsrelevant kompetenceudvikling har været gældende i en længere årrække.

Tidsplan

Projektet løber fra efteråret 2013 til efteråret 2016 og er forankret ved Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) under Aarhus Universitet, hvor det indgår i forskningsprogrammet Education, Policy and Organisation in the Knowledge Economy, EPOKE.

Finansiering

Projektet er støttet af Forskningsrådet for Kultur og Kommunikation (FKK) og medfinansieret af Aarhus Univerisitet (DPU).

Den ovenstående beskrivelse er en re-fokusering af den oprindelige projektansøgning, da den tidligere udmeldte fleksibiliseringsdagsorden efter projektstart er blevet afløst af den såkaldte studiefremdriftsreform, der fokuserer på gennemførelseshastighed frem for friere og flere valgmuligheder for  studerende.

Læs den oprindelige projektbeskrivelse