Feltarbejde

Som led i undersøgelsen udføres perspektiverende feltarbejder ved udvalgte universitetsuddannelser i Danmark. Feltarbejdet består af følgende elementer:

• Fokusgruppeinterview samt startspørgeskema blandt studiederen ved bacheloruddannelsen i Dansk, KU
  • Interview med studieledere, undervisningsobeservation og fokusgruppeinterview ved bacheloruddannelsen i i Datalogi, KU
  • Interview med studieledere og enkelte medarbejdere samt undervisningsobeservation og fokusgruppeinterview ved bacheloruddannelsen i Europæisk Etnologi, KU

Målet med feltarbejdet er at bidrage med viden om, hvordan - og i hvilken udstrækning - studerende på et dagligdags plan forholder sig til de skærpede krav om hurtig gennenførelse og arbejdsmarkedsrelevant kompetenceudvikling. Feltarbejdet fungerer dels som et forstudie til en landsdækkende spørgeskemaundersøgelse om universitetsstuderendes daglige prioriteter og valg, dels som en opfølgende perspektivering af den landsdækkende spørgeskemaundersøgelse. Feltarbejdet gennemføres i perioden 2013-2016.

Feltarbejdet blev igangsattet i efteråret 2013. Danskuddannelsen har dannet omdrejningspunkt for en indledende kortlægning. I kortlægningen indgik bl.a. en mindre spørgeskemaundersøgelse samt kontinuerlige fokusgruppeinterview, hvor studerende er interviewet 1-2 gange per semester. Kortlægningen har sammen med en omfattende dokumentanalyse (nationale og lokale policydokumenter, studieordninger og høringssvar),interview med reformansvarlige medarbejdere I studieadministrationen ved Det Humanistiske Fakultet samt interview med studieledere og enkelte medarbejdere ved bacheloruddannelserne i Datalogi og Europæisk Etnologi, KU, dannet klangbund for udformningen af den landsdækkende spørgeskemaundersøgelse.

Læs mere om den landsdækkende spørgeskemaundersøgelse