DPU

Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

  

Om programmet

På forskningsprogrammet for Fremtidsteknologi, Kultur og Læreprocesser beskæftiger vi os med, hvordan teknologi forandrer og forandres af mennesker og samfund. Fokus ligger ikke kun på konkrete teknologier eller på mennesker, men på relationsforholdet mellem disse. Når man har sagt noget om teknologi, har man også sagt noget om kultur og læreprocesser; to begreber som begge indikerer, at der sker en forandringsproces.

Programmets Discipliner

Programmet repræsenterer vi forskellige videnskabelige discipliner som bl.a. Uddannelsesforskning, antropologi, kulturstudier, neurobiologi, neuropsykologi, specialpædagogik, socialpsykologi, organisationspsykologi, design og ingeniørvidenskab, hvilket danner et fundament for et differentieret perspektiv på problematikker og potentialer i fremtidsteknologi. FTKL’s forskere arbejder primært, men ikke kun, empirisk i studiet af menneskets relation til teknologi.  



Nyheder og arrangementer

28.02.2021 | Forskning

Algoritms, Data and Democracy

Helene Friis Ratner starter nyt projekt.

26.02.2021 | Ph.d.-forsvar

PhD-forsvar: Mette Marie Vad Karsten

Dislocating Promises. How Digitization Organizes and How Organizations Digitize in Fire Safety

08.03.2021 | Ph.d.-forsvar

PhD Forsvar: Jeannette Falk Olesen

How Game Jams and Hackathons Accelerate Design Processes

28.04.2021 | Ph.d.-forsvar

PhD forsvar: Stine Rath Hansen

Stine Rath Hansen forsvarer sin PhD-afhandling

27.05.2021 | Arts

Matchpoint

Matchpoint arrangementerne løber fra d. 27.-29 maj.

27.08.2021 | Workshop

Living Labs Workshop

The aim of this workshop is to explore the knowledge practices and methodologies implied in living labs and to discuss how living labs can be employed in ethnographic research.


Kontakt

Cathrine Hasse

Professor DPU - Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse - Pædagogisk Antropologi, Emdrup