DPU

Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Teoretisk pædagogik

Om forskningsenheden

Den teoretiske pædagogik fungerer som grundlagsdisciplin for pædagogisk forskning. Forskningsenhedens mål er gennem udvikling af den teoretiske pædagogik at dokumentere og godtgøre nødvendigheden af begrebsafklaring og begrebsudvikling inden for alle sider af den pædagogiske forskning.

Forskningsenheden undersøger, hvordan kategorier, såsom modeller, teorier og begreber, bidrager til at afdække, nuancere og udvide den pædagogiske forsknings erkendelses- og vidensområde.  Konkret arbejder enheden med en tematisering af pædagogikkens grundlæggende teori/praksis-problematik samt spændingsfeltet mellem pædagogikkens henholdsvis normative og videnskabelige aspekt.

Forskningsenheden har et eksplicit fokus på pædagogik som disciplin med særligt henblik på at undersøge, hvad der udgør det særligt pædagogiske – i teori og i praksis. Forskningsenheden er af direkte relevans for hele DPU, idet kandidatuddannelser og bacheloruddannelsen i uddannelsesvidenskab har pædagogik som ramme. Således indgår pædagogik i kombination med henholdsvis filosofi, antropologi, psykologi, sociologi og tilspidses i uddannelsen generel pædagogik.

Deltagere

Navn Jobtitel E-mail Telefon Bygning
Frandsen, Henrik Vase Lektor hvf@edu.au.dk +4587163871 D, 106
Helding Vembye, Mikkel Ph.d.-studerende mihv@edu.au.dk
Hyldgaard, Kirsten Lektor hyldgaard@edu.au.dk +4587163805 D, 143
Jensen, Hans Siggaard Professor emeritus hsj@edu.au.dk +4540414593 D, 117
Kauffmann, Oliver Lektor kauffmann@edu.au.dk +4593508040 D, 148
Kjeldsen, Christian Christrup Viceinstitutleder for forskning kjeldsen@edu.au.dk +4587162758 1483, 417
Pio, Frederik Lektor frpi@edu.au.dk +4587163906 D, 153
Rømer, Thomas Aastrup Lektor thar@edu.au.dk +4587163606 1483, 546
Schmidt, Lars-Henrik Professor lhs@edu.au.dk +4587163785 A, 419
Skov Mortensen, Stig Gæsteforelæser stigskovmortensen@au.dk
Sørensen, Asger Lektor aso@edu.au.dk +4587163974 D, 111
Wiberg, Merete Lektor wiberg@edu.au.dk +4520586298 1483, 519