Forskningsenheden i socialpædagogik (FESP) beskæftiger sig med følgende temaer:
- udsatte børn og folkeskolen; intervention, trivsel, læring. Forståelser af udsathed hos de professionelle
- bander - de professionelles perspektiv; unge udsatte mødre
- unges kriminalitet og vold som kultur (kulturelt fællesskab)
- kulturindustri, halvdannelse og æstetiske dissonanser; social ulighed globalt ud fra et postkolonialistisk syn
- unges læreprocesser uden for folkeskolen og på produktionsskoler; folkeskoleforskning; almen interesse i socialpædagogik og forholdet til socialt arbejde, herunder behovet for akademisk-teoretisk arbejde og temaer
- det videnskabsteoretiske grundlag; 'generobring' af de teoretiske begreber gennem kritik; figuration, civilisation og magtformer
- teori-praksis-relation - hvordan praktikerne modtager "ny" viden hhv. hvordan effekterne af denne reception er på de teoretiske problemstillinger; den internationale dimension
- socialpædagogikkens historiske udvikling; kreativitet på godt og ondt
- grænsefladen mellem social- og specialpædagogik; konsolidering af SP-tænkning som problematik