Forskningsenheden fokuserer på og er inspireret af de pædagogiske og didaktiske spørgsmål, som er blevet tydelige i den del af skolereformen, som hedder Åben Skole.
Åben Skole handler kort fortalt om, at skolerne i dag i højere grad skal inddrage og samarbejde med lokalsamfundene om at lave undervisning. Musik- og ungdomsskoler, biblioteker, kunst- og kulturinstitutioner, frivillige foreninger og erhvervsliv inviteres til at indgå i og varetage undervisningsforløb på skolerne i samarbejde med lærere og pædagoger.
Det giver spændende muligheder både for fagene, didaktikken og pædagogikken omkring skolerne, for det giver anledninger til at se på, hvordan undervisning og samarbejde inden for Åben skole kan formuleres, forstås, praktiseres og påvirkes. Åben Skole giver imidlertid også anledning til se på skolesamarbejder i et bredere perspektiv, hvor både daginstitutioner og ungdomsuddannelser tilrettelægges på måder, der inddrager eksterne aktører i aktiviteterne og undervisningen.
Åben Skole og lignende former for samarbejder er grundlæggende interessante, fordi de hviler på et paradoks: Skole betyder oprindeligt ’frihed fra produktion’, og med Åben Skole er der netop en inddragelse af produktion som en del af undervisningen. Det interessante ved paradokser er imidlertid, hvordan de håndteres, dvs. hvordan man i teori og praksis balancerer de to forskellige elementer i en form for helhed, som giver mening for elever, lærere, eksterne aktører, ledere og den kommunale forvaltning.
Deltagerne i forskningsenheden undersøger og reflekterer fra hver deres perspektiver over:
Navn | Jobtitel | Telefon | Bygning |
---|
Sally Thorhauge, UCL
Hilde Østergaard, Gentofte Kommune
Irene Ucini Jørgensen, Kulturtjeneste Halsnæs
Line Rønn Shakoor, Absalon
Lisbeth Haastrup, DPU
Karen Lund, DPU
Lars Emmerik Damgaard Knudsen, DPU
Bergthora Kristjansdottir, DPU
Elina Maslo, DPU
Finn Holst, DPU
Lisa Monica Andersen, DPU
Pernille Mønsted, DPU
Bettina Nielli, Slots- og Kulturstyrelsen
Margit Eva Jensen, DPU
Ida Geerth, DPU
Lise Sattrup
Anne Skaarup, DPU
Kristine Højstrup Søe,
Jane Bendix, Arken
Marie-Louise Molbæk, DPU
Anders Vestergaard Thomsen, Københavns Professionshøjskole
Laura Lundager Jensen, Københavns Professionshøjskole
Ida Andersen, DPU
Mari-Ann Skovlund Jensen, Absalon
Birgit Brænder, Absalon
Mette Byriel-Thygesen, Nationalmuseet
Jesse-Lee Costa Dollerup, Museum Vestsjælland
Ning de Coninck-Smith, DPU
Marlene Kramm, Museum Vestsjælland
Helle Dysseholm, BUF / Københavns Kommune
Merete Schou von Magius, Absalon
Bettina Buch, , Absalon
Jeppe Trolle, Absalon
Connie Stendal Rasmussen, Absalon
Tatiana Chemi, AAU
Gro Hellesdatter Jacobsen, SDU
Doris Larsen, UCSYD
Stine Dunkan Gents, Absalon