DPU

Aarhus Universitets segl

Om evidensbasen

Søgeresultater præsenteres i Aarhus University Library’s database. Du kan søge videre i resultaterne og dermed indsnævre den første søgning. Der er tilknyttet danske søgeord til alle poster i basen. Er du f.eks. interesseret i IT i undervisning, kan du søge på ordet 'informationsteknologi'.

Du kan anvende:

  • Boolsk logik: 'og', 'eller', 'ikke'
  • Trunkeringstegn: '?'
    Søgningen 'lærer?' finder poster, der indeholder mindst et af ordene 'lærer', 'lærere', 'lærerne' osv.

Om evidensbasen

Evidensbasen er udarbejdet og drives i samarbejde mellem Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning og Aarhus University Library Basen omfatter alle reviews udgivet til dato fra nedenstående organisationer og enkelte udvalgte reviews fra andre organisationer.

Fælles for alle reviews i databasen er, at de samler og analyserer en væsentlig del af forskningslitteraturen inden for et bestemt tema og formulerer overordnede konklusioner på tværs af litteraturen.

Der er også vigtige forskelle mellem de enkelte reviews i databasen. En del er udarbejdet efter nøje fastlagte og på forhånd beskrevne metoder, som bruges ved flere reviews. Det gælder f.eks.reviews fra Campbell Collaboration og What Works Clearinghouse.

Disse reviews betegnes systematiske reviews. Andre er ikke er styret af en nøje fastlagt metode. Det gælder f.eks. reviews fra den svenske Myndigheten för Skolutveckling.

Hvilke organisationer overvåger Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning?

Nedenstående organisationer producerer efter vores vurdering reviews af høj kvalitet.

  • EPPI-Centeret ved Institute of Education, London University, har udgivet reviews om blandt andet effekter af grammatikundervisning, brug af IT i engelskundervisning og konfliktløsning blandt skoleelever.
  • Skolverket, den svenske regerings forvaltningsenhed for skoler og voksenuddannelser, har udgivet reviews om blandt andet informationsteknologi i skolen og elevers matematikkundskaber.
  • What Works Clearinghouse finansieret af det amerikanske undervisningsministerium har udgivet reviews om blandt andet begynderlæsning, matematikundervisning i grundskolen og skoleelevers personlige udvikling.
  • Education Counts i New Zealand er et videnscenter, der samler national statistik og forskning om uddannelse, herunder producerer systematiske reviews.
  • Canadian Council on Learning har ligesom Education Counts en bred portefølje af opgaver med fokus på viden om det nationale uddannelsessystem.
  • Campbell Collaboration er et internationalt netværk af forskere, der arbejder med systematiske reviews af effektstudier indenfor socialområdet, kriminologi og uddannelse.
  • Futurelab er en britisk forskningsinstitution, der arbejder med pædagogik, uddannelse og ny teknologi i samarbejde med industri, politik og praksis. De udgiver blandt andet "Literature reviews", der ikke bare analyserer, hvad der vides, men også sætter fokus på grænserne for vor aktuelle viden.
  • BERA står for British Education and Research Association. Det er den nationale organisation for uddannelsesforskere i Storbritannien.
  • Best Evidence Encyclopedia er etableret af Johns Hopkins University School of Education's Center for Data-Driven Reform in Education (CDDRE) med støtte fra The Institute of Education Sciences, U.S. Department of Education. Formålet med hjemmesiden er at give undervisere og forskere evidensbaseret information om, hvad der virker og ikke virker i de amerikanske uddannelser.
  • Child Trends er grundlagt i 1979. De har fokus på børn og unge. De analyserer vigtige programmer og politikker, og leverer data-drevet, evidensbaserede retningslinjer for politik og praksis.