Nina Lykke, professor emerita, Dr. Phil., Linköping Universitet

Adjungeret professor ved DPU, Aarhus Universitet fra 1. september 2020.

Som professor i kønsforskning ved Linköpings Universitet, Sverige, har jeg gennem flere årtier været med til at opbygge intersektionel kønsforskning i Norden og Europa. 2008-2017 var jeg forskningsleder for det internationale excellenscenter for tværvidenskabelig kønsforskning, GEXcel, og 2003-2017 leder af den internationale kønsforskerskole, InterGender.

Jeg har publiceret over 200 artikler og bøger inden for feministisk teori og kulturforskning, bl.a. Cosmodolphins (med M. Bryld, 2000), Feminist Studies (2010), og Writing Academic Texts Differently (2014).

De seneste år har jeg især fokuseret på og publiceret inden for queerfeministiske, dekoloniale og posthumane studier af død og sorg og poetisk-filosofisk skrift, bl.a. ”Co-Becoming with Algae”, Catalyst. Feminism, Theory, Technoscience (2019) og ”Decolonising Mourning” (m. H.M.Vargas & C.Marambio), Australian Feminist Studies (2020) og deltaget i opbygning af internationale netværk for Queer Death Studies, og for ECOcritical and DECOlonial Research.