Det glædesløse samfund Af rektor Lars-Henrik Schmidt |
Politik uden grænser Af Steen Bruun Jensen Voldspsykopati eller sundt politisk engagement? Hvad er baggrunden for de voldsomme aktionsformer, vi har set ved de seneste års topmøder? |
Idealet om elevens selvbestemmelse Af Claus Holm Ansvar for egen læring, selvevaluering, udgangspunkt i den enkelte elev, differentieret undervisning? Opremsningen af beslægtede udtryk kan fortsætte, men det er der ingen grund til. De peger alle på, at læreren er konfronteret med et krav om at tage hensyn til den enkelte elevs personlige udvikling. Krav, der betyder, at læreren skal bestemme mindre over eleverne, og at eleverne skal bestemme mere over sig selv - eller? |
Frøer og tudser - om brugen af lykkepiller Af rektor Lars-Henrik Schmidt og sekretariatschef Claus Holm, Danmarks Pædagogiske Universitet Eksperter vurderer, at der går 200.000-300.000 mennesker med depression omkring i det danske samfund. Det kan ikke være tilfældet. Det påståede høje antal skyldes en vilje til at forveksle almindelig nedtrykthed med sygdommen depression. |
God ledelse giver god plads Af Steen Bruun Jensen Vi har et samfund, der bliver mere og mere polycentrisk og svært at kontrollere, samtidig med at de ledelsesmæssige tiltag er de samme, som de altid har været. Vi må formulere nye krav til fremtidens ledere. |
Hvilken kultur taler vi om? Af Steen Bruun Jensen Identitetsforvirring. Den kultur, som skolebiblioteket skal formidle, er ikke længere helt entydig, så hvor er skolebiblioteket på vej hen? Det skal en ny undersøgelse blandt skolebibliotekarer være med til at afdække. |
LEARNING LAB DENMARK er flyttet ind på DPU |
Der er jo grund til at være bange Af Steen Bruun Jensen Hvad kan man som forælder gøre for, at ens barn ikke bliver bange for noget, der kan være ganske gode grunde til at blive bange for? |
Nagasakis klokker Af Carl Winsløw, lektor ved DPU Enhver tid har sine bøger, og de fleste bøger har deres tid ? både når det gælder forskellige tider og sider af livet og når det gælder forskellige tider i løbet af en dag. |
Konsulent eller forsker Af Jørgen Øllgaard Danmarks Pædagogiske Universitets forskningsøkonomi er et stykke moderne forskningspolitik: Der stilles stigende krav til det moderne universitet om at tjene penge ude i byen på rekvirerede opgaver, fondspenge og sponsorer. Men budgetforventningerne opfyldes kun trekvart, og det sætter systemet under pres - og åbner op for nogle uheldige scenarier for DPU's forskningstrategi og for forskerne. |