21.10.2019 |
Fritidsklubber og ungdomsklubber i udsatte boligområder laver alle de samme aktiviteter som klubber i andre by- og boligområder. Men oveni den traditionelle fritids- og klubpædagogik løfter klubberne en stor og kompleks vifte af sociale opgaver, der kræver høj pædagogisk faglighed, gode relationer til de unge og et stort lokalkendskab. En ny…
08.10.2019 |
5 mio. kr. til ny forskning om fagligt samarbejde i folkeskolen: Med skolereformen i 2013 blev der sat skub i samarbejdet mellem lærere, pædagoger og ledere, og nye former for samarbejde og nye måder at organisere samarbejdet på så dagens lys. Men hvad betyder det for de fagprofessionelles selvopfattelse? Hvordan styrker det deres kompetencer? Og…
08.10.2019 |
Et nystartet forskningsprojekt fra DPU, Aarhus Universitet kaster nyt lys på internationalisering. Hvilke forestillinger om internationalisering præger de videregående uddannelser? Og hvilke rationaler har studerende for at rejse ud i verden for at studere eller være i praktik? Det er nogle af de spørgsmål, forskerne dykker ned i.
07.10.2019 |
Uro, der forstyrrer undervisningen, er et stort problem i skolen. Men når vi griber ind, bør vi først forstå, hvordan uroen er et problem, og hvorfor der er uro. Den første forskningsoversigt i DPU og NCS’ nye serie ’Pædagogisk indblik’ giver et praktisk overblik over, hvad vi ved om undervisningsforstyrrende uro i skolen.
04.10.2019 |
670 nye kandidater fra DPU's 11 pædagogiske kandidatuddannelser var inviteret til dimissionsfest i Aarhus 13. september og i Emdrup i København 26. september. Læs institutleder Claus Holms dimissionstale om de fordomme, akademikere altid er blevet mødt med - og om hvordan man som akademiker kan gøre disse fordomme til skamme.
30.09.2019 |
Quick fixes, enkle opskrifter og overfladiske koncepter er ikke vejen frem, hvis vi vil udvikle pædagogisk praksis. Det er et dynamisk samspil mellem praksis og forskningsviden til gengæld. Med ’Pædagogisk indblik’ tager DPU, Aarhus Universitet og Nationalt Center for Skoleforskning (NCS Dagtilbud & Skole) et nyt skridt for at gøre forskningsviden…