09.01.2020 |
Et stort fokus på tidlige forebyggende indsatser og sociale underretninger sætter pædagoger i daginstitutioner i en svær og samtidig helt afgørende rolle. I en ny bog forsøger forskere at ruste pædagogerne til den komplekse opgave.
06.01.2020 |
Det kræver ledelsesopbakning, uddannelse og en stærkere faglig selvforståelse, hvis vi skal væk fra, at pædagogen bare bliver lærerens forlængede arm og frem til et reelt tværprofessionelt samarbejde. Ny undersøgelse fra DPU, Aarhus Universitet peger på det, der hæmmer og fremmer samarbejdet mellem lærere og pædagoger omkring lavtpræsterende…
13.12.2019 |
Universiteter og professionshøjskoler skal i et nationalt center udvikle matematikundervisning til gavn for børn og unge på alle niveauer i uddannelsessystemet.
11.12.2019 |
Børnenes leg fik en helt ny hovedrolle i daginstitutionerne med den nye dagtilbudslov i 2018. Men hvad er der egentlig på spil, når børn leger, og hvordan griber man som pædagog legen an? Den tredje forskningsoversigt i DPU og NCS’ e-bogsserie ’Pædagogisk indblik’ handler om, hvad vi ved om børns leg i daginstitutioner.
10.12.2019 |
Alt for mange robotteknologier kuldsejler, når de forlader laboratoriet og møder virkeligheden. Derfor har et stort EU-projekt de seneste tre år set nærmere på, hvordan man kan bygge bedre robotter i fremtiden. Det handler blandt andet om at knytte tættere bånd mellem almindelige mennesker og avanceret teknologi.
06.12.2019 |
Der er penge i pædagogik og uddannelse. Men hvordan måler vi som samfund værdien af det, vi investerer i mennesker? Den nye udgave af DPU’s magasin Asterisk sætter fokus på kroner, øre og mennesker.