DPU

Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Nyheder

02.03.2020 |

Informationsteknologi kan åbne for naturoplevelser hos børn

Børn kommer mindre ud end tidligere generationer, men informationsteknologi kan være en vej til at få børn og unge ud i naturen og styrke både læring og sanseoplevelser. Det påpeges i en ny rapport fra forskningsprojektet ”Naturlig teknik”.

28.02.2020 |

Ph.d.-studerende ved Arts får EliteForsk-rejsestipendie

Nis Langer Primdahl, der er ph.d.-studerende ved DPU, er en af modtagerne af årets EliteForsk-rejsestipendier. Han forsker i brugen af kontemplative praksisser som mindfulness, meditation og yoga i skolesammenhænge.

Jette Kofoed, lektor, DPU, Aarhus Universitet. Foto: Anne-Li Engström.

24.02.2020 |

Jette Kofoed nyt medlem af det norske Granskingsutvalget

Jette Kofoed, lektor på DPU, Aarhus Universitet er blevet udnævnt som nyt medlem af det norske Granskingsutvalget, der svarer til Nævnet for Videnskabelig Uredelighed.

16.01.2020 |

Digitale læremidler kræver dygtige lærere

Skolebøgerne har fået konkurrence af digitale læremidler. I en sådan grad endda, at undervisningsministeren har slået alarm. Men teknologien kan ikke ret meget i sig selv. Tværtimod kræver digitale læremidler altid grundig didaktisk refleksion. Den nye forskningsoversigt i DPU og NCS’ e-bogsserie ’Pædagogisk indblik’ handler om de muligheder,…

09.01.2020 |

Pædagoger har en nøglerolle i tidlig opsporing af mistrivsel hos børn

Et stort fokus på tidlige forebyggende indsatser og sociale underretninger sætter pædagoger i daginstitutioner i en svær og samtidig helt afgørende rolle. I en ny bog forsøger forskere at ruste pædagogerne til den komplekse opgave.

06.01.2020 |

Pædagoger skal ikke være reservelærere eller brandslukkere i skolen

Det kræver ledelsesopbakning, uddannelse og en stærkere faglig selvforståelse, hvis vi skal væk fra, at pædagogen bare bliver lærerens forlængede arm og frem til et reelt tværprofessionelt samarbejde. Ny undersøgelse fra DPU, Aarhus Universitet peger på det, der hæmmer og fremmer samarbejdet mellem lærere og pædagoger omkring lavtpræsterende…

Viser resultater 19 til 24 ud af 1202

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste