DPU

Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Transfer kræver træning

Skal læring foregå i praksis, eller tilegner vi os bedst viden på skolebænken? Sådan lyder den klassiske diskussion. Centerleder Bjarne Wahlgren og chefkonsulent Bent Gringer slår en streg over enten eller-diskussionen og peger på vekselvirkningen som den vigtigste faktor, hvis efter- og videreuddannelse skal have effekt i praksis.

03.03.2009 | Eva Frydensberg Holm

"Mit udgangspunkt for at skabe en oversigt over forskningen inden for transfer er, at det ofte konstateres, at effekten af voksenuddannelsesforløb er begrænset. Effekten målt som anvendelse af det, der blev lært i undervisningen. Med andre ord, der er for lidt transfer," forklarer Bjarne Wahlgren og peger på undersøgelser, der viser, at kun 10-15 procent af det, man lærer på en efteruddannelse, bliver anvendt i praksis.

Asterisk 49, Voksenuddannelse, Læring/kompetence