DPU

Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

En håbløs pædagogik

Opdragelse og uddannelse har gennem historien været båret af håb om frelse, fremskridt, frihed og lighed. I dag er frygten blevet drivkraften, når dansk uddannelsespolitik udformes til lyden af dommedagstrompeter, der blæser til advarsel om farerne for national fortabelse i den globale konkurrence. Lektor Jens Erik Kristensen fortæller om pædagogikkens historie mellem håb og frygt.

01.03.2011 | Carsten Henriksen

Fornuften har trange kår i klasserummet. Klasserummet er nemlig først og fremmest et emotionelt rum, hvor vi
i mikroskop kan observere menneskelige følelser og affekter. Fra glæde og nysgerrighed over afmagt og vrede til
medlidenhed og omsorg. Hvilke følelser der dominerer, og hvordan de påvirker atmosfæren i rummet, er afgørende for, hvad barnet får ud af undervisningen.

Asterisk 57, Eksistens, Skolehistorie, Dannelse/demokrati