DPU

Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Asterisk 94

Tema: Pædagogiske test

Juni 2020

Læs artikler


15.06.2020 |

Både boglige og faglige uddannelser skal møde unge med høje forventninger

Danske 15-årige elever ligger i top internationalt, når det gælder optimistiske forventninger til deres egen udvikling gennem uddannelse.

15.06.2020 |

Test skal støtte pædagogikken – ikke sabotere den

De nationale test har mødt bred kritik, og politikerne har besluttet at skabe et nyt testsystem. Men har vi overhovedet brug for at teste eleverne i skolen?

15.06.2020 |

På tidsrejse i testen

De nationale test giver et øjebliksbillede af, hvor dygtige eleverne er lige nu. Men hvad er et øjebliksbillede egentlig, og hvad kan det bruges til?

15.06.2020 |

Test på tværs

Nye testtyper vinder frem. Og det er positivt, at vi tester andet end de traditionelle fag, men det stiller nye og skærpede krav til kvaliteten af testene.

15.06.2020 |

Diagnosetest trumfer hverdagsviden om barnet

Antallet af diagnoser blandt skolebørn er i vækst. DPU-forskere efterlyser mindre magt til diagnosetesten. De vil i stedet styrke det tværfaglige samarbejde og øge forældreinddragelsen.

15.06.2020 |

Vi skal måle pædagogisk kvalitet

Hvis vi skal skabe de bedste vilkår for især de udfordrede børn, er det nødvendigt at måle den pædagogiske kvalitet i dagtilbud.

15.06.2020 |

Det kvantificerede menneske

Vi overvåger og sætter tal på os selv og hinanden som al-drig før. Men den stigende selvmonitorering og måling af vores sociale liv producerer data, som styrer vores adfærd.

15.06.2020 |

Spot på ny forskning: Musikken der blev væk

Der er en stigende ulighed på tværs af institutioner og landsdele, når det kommer til adgang til musikundervisning på skoler, gymnasier og på professionshøjskolerne. Det viser en ny rapport fra DPU, Aarhus Universitet.

15.06.2020 |

Kommentar: Coronakrisens nødinnovationer og mellemtidsrum

DPU-forsker Mie Plotnikof reflekterer over, hvordan coronakrisens ’nødinnovationer’ har både udfordret og udviklet offentlige organisationer som universiteter og deres aktører.