DPU

Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Asterisk 93

Tema: Diversitet

Marts 2020

Læs artikler


09.03.2020 |

Anerkendelsen af sårbarhed

Sårbarhed som ny identitet er dukket op. Særligt i uddannelsessystemet.

09.03.2020 |

Hvilken slags menneske er du?

Kategorier som køn, klasse, etnicitet, alder, seksualitet og religion understreger forskellene mellem mennesker og kan spænde ben for idealer som lighed og frihed.

09.03.2020 |

Mangfoldige teams skaber sund forstyrrelse og nytænkning

Mangfoldige teams kan være besværlige, men skaber bedre læring og mere udvikling.

09.03.2020 |

Literacy-pædagogik: Nogle gange skal sproget strækkes, før det kan bøjes rigtigt

Sproglig diversitet skal mere i spil i skolen, lyder anbefalingen fra et nyt forskningsprojekt.

09.03.2020 |

Søren og Mette og selvfølgelighederne

Det kritiske blik på stereotyper og køn er blevet langt mere professionelt det seneste årti, men pædagogikken er stadig i høj grad styret af selvfølgeligheder.

09.03.2020 |

Når elefanten i rummet punkterer

Diversitetsarbejde er også stemningsarbejde, fortæller professor Dorthe Staunæs, der skal forske i, hvorfor noget motiverer, mens andet provokerer, når det gælder diversitet.

09.03.2020 |

Inklusion er skolens smertensbarn

Samarbejde mellem fagprofessionelle er afgørende for at lykkes med inklusion. Alligevel står den enkelte lærer ofte alene med opgaven.

09.03.2020 |

Tag det endelig personligt!

At arbejde med sine egne erindringer kan noget særligt. På DPU vender de kandidatstuderende blikket indad, når de bliver undervist i diversitet.

09.03.2020 |

At blive på sporet: Det hjælper at vide, hvor man er på vej hen

Et nyt forskningsprojekt giver viden om, hvilke processer, der fører til, at unge falder fra deres uddannelser.

09.03.2020 |

En rigtig ung er på vej

Forventninger om fremtidsplaner og transitioner kan være med til ekskludere unge, skriver Jens Christian Nielsen i kommentaren.