DPU

Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Asterisk 92

Tema: Inverstering i mennesker

December 2019

Læs artikler


02.12.2019 |

Nu må akademikerleden godt snart stoppe

Politikere, meningsdannere og erhvervsfolk kritiserer universiteterne for at skabe akademiske uddannelsessnobber, som er for fine til andet end drømmejobbet.

02.12.2019 |

Fuld valuta for uddannelsespengene

Økonomiske begreber som produktivitet, investering og effekt er blevet en del af pædagogikken. Men hvordan måler man værdien af en uddannelse, når den også har en værdi i sig selv?

02.12.2019 |

Historien om SU: Først til de ubemidlede evnerige og siden til alle og enhver

SU’en koster 15 milliarder danske kroner om året. Asterisk ser nærmere på fænomenet uddannelsesstøtte og følger SU’ens lange historie.

02.12.2019 |

Har du penge, så kan du få…

Det danske uddannelsessystem giver på overfladen lige muligheder for alle. Men ved nærmere eftersyn er længden på vores uddannelse stadig tæt forbundet med størrelsen på vores forældres pengepung.

02.12.2019 |

Piger klarer sig jo ikke så godt i matematik, vel?

Kulturen i klasserummet, forventninger og kønsstereotyper er afgørende for, hvordan piger præsterer i matematik og naturvidenskab. Det bliver ofte en selvopfyldende profeti. Nyt projekt undersøger skolekulturens betydning.

02.12.2019 |

Vi køber os fri

Efterskoler er populære som aldrig før og højskolernes elevtal er steget de seneste år. Men hvad er det, der ligger bag succesen?

02.12.2019 |

Kønsfordomme skaber computeruligeheder

Formentlig grundlægges skævheden kønnene imellem på it-uddannelserne allerede i folkeskolen. Det er en af konklusionerne i den nyeste internationale undersøgelse af skoleelevers it-kompetencer, ICILS 2018.

02.12.2019 |

Der er brug for teknologiforståelse

Det er alt for tilfældigt, om danske elever bliver undervist i teknologiforståelse. Derfor bør det inkluderes i folkeskolens obligatoriske fagrække, skriver Elisa Nadire Caeli i kommentaren.