DPU

Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Asterisk 91

Læs artikler


12.09.2019 |

Omsorgen er død, omsorgen længe leve

I begejstringen over den nye dagtilbudslovs kompromis mellem leg og læring gjorde vi i 2018 legen og den legende læring til det grundlæggende for dagtilbuddene.

12.09.2019 |

Ansvar for egen omsorg

Det er svært at tale ondt om omsorg. Men kan den blive for meget af det gode? Og hvem har egentlig ansvaret for den? Asterisk er gået ombord i den omsorg, vi drager for os selv og hinanden.

12.09.2019 |

En professionel krammer

Pædagoger skal ikke elske børn; de skal udøve professionel omsorg. Men er det en medfødt personlig egenskab, eller kan man lære at være professionelt omsorgsfuld?

12.09.2019 |

Har du mærket dig selv i dag?

Som pædagog skal du ikke kun drage omsorg for børnene, men også for dig selv. Med enkle teknikker kan pædagoger træne deres egenomsorg. Det hjælper dem til at navigere i en presset hverdag, uden at de mister grebet om sig selv.

13.09.2019 |

Omsorg og konflikt går hånd i hånd

Hverdagen i børnefamilier er sjældent præget af ren harmoni. Alligevel holder mange forældre fast i et konfliktfrit omsorgsideal. Men konflikter er en naturlig del af det at drage omsorg.

13.09.2019 |

Ska’ selv ka’ selv er det nye mantra i ældreplejen

Rehabiliteringsforløb er blevet et vigtigt element i ældreplejen. En del ældre er glade for at blive mere selvhjulpne, men det er langt fra løsningen for alle.

13.09.2019 |

Robotter kommer til kort i omsorgsarbejde

Sociale omsorgsrobotter vinder indpas i ældreplejen, hvor de blandt andet skal modarbejde ensomhed og demens.

13.09.2019 |

Følelsernes øveplads

Gennem litteraturen får vi mulighed for at indleve os i andre mennesker – men det sker ikke af sig selv, blot vi åbner en bog.

13.09.2019 |

Konsensusideal i dagtilbud sender forældre på overarbejde

Et nyt forskningsprojekt sætter fokus på samarbejdet mellem pædagoger og forældre og på det konsensusideal, som begge parter efterstræber. Men idealet bliver udfordret i de situationer, hvor børn har behov for ekstra støtte.

13.09.2019 |

Når det gør ondt at gå i skole

Hvad er det mon for en forskning, der ligger til grund for beslutningen om at straffe familierne økonomisk, når børn har langvarige problemer med fravær – også kaldet skolevægring?