Dannelse er de seneste år kommet på alles læber. Det er imidlertid uklart, hvad der menes med begrebet, og hvordan man kan fremme dannelse i skole og uddannelse. Med afsæt i nylige udgivelser vil konferencen bidrage til en afklaring af begrebet dannelse og af dannelsesprocessers karakter, hvor de end foregår i skole- og uddannelsessystemet.
10.12.2017 |
Dato | tor 01 feb |
Tid | 13:00 — 17:00 |
Sted | KØBENHAVN: Lokale D169, DPU, Aarhus Universitet, Campus Emdrup, Tuborgvej 164, 2400 København NV |
Dannelse er de seneste år kommet på alles læber. Fra pædagoger og lærere til forskere og ministre tales der kritisk og bekymret om, at dannelsen har trange vilkår i skole- og uddannelsessystemet. Ofte er det imidlertid uklart, hvad der menes med begrebet dannelse, og hvordan man kan og bør fremme dannelse i skole og uddannelse. Der er brug for en afklaring af dannelse som begreb og mere præcise bestemmelser af dannelsesprocessers karakter, hvor de end foregår.
Medlemmer af forskningsenheden i Samtidsdiagnostik har de seneste år bidraget til at stille skarpt på dannelse og på det historiske og aktuelle forhold mellem dannelse, skole og uddannelse. Det har resulteret i en række bogudgivelser: At ville noget med nogen (Steen Nepper Larsen 2016); Pædagogikkens Idehistorie (Ove Korsgaard, Jens Erik Kristensen og Hans Siggaard Jensen 2017); antologien Dannelse – kontekster, visioner, temaer og processer (red. Lejf Moos 2017) – og senest bogen Dannelse i uddannelsessystemet ved Lars Geer Hammershøj, der udkom november 2017.
I den anledning afholder forskningsenheden i Samtidsdiagnostik en konference om dannelse og uddannelse.
Introduktion
Dannelse versus nytte
Pause (14.50-15.10): Det vil være muligt at købe kaffe/te og sødt i DPU´s kantine.
Dannelse i uddannelse
Dannelse i fremtiden
Følgende bøger vil kunne købes med rabat ved konferencen:
Pris: 150 kr., inkl. 25% moms. Studerende på DPU skal tilmelde sig via Blackboard.
Er konferencen overtegnet: Kom på venteliste